30 Ekim 2013 Çarşamba

Türkiye'de Nakliye firmalarının durumu

nakliyat firmaları
Her bolümde olduğu gibi nakliyat ortaklıklarının geleceği de, sağladığı katma değer ölçüsünde sağlamlaşıyor. Bu bağlamda, bolümde depo ve antrepo idare sistemleri, yük teslimat sistemleri, yolcu ve bagaj sistemleri basta olmak üzere OT/VT teknolojileri kullanılarak toplanan verilerin islenmesi ve raporlanmasından doğan sonuçlar hem müşteriler hem nakliyat ortaklıkları acısından önem taşıyor. Batısında ciddi bir üretim yeri, doğusunda ciddi bir tüketim alanı bulunan ülkemize coğrafi konumun getirisi olan bu ayrıcalık, bölgede nakliyat bir us olma sansını da beraberinde getiriyor. Ancak, nakliyat us olmak için coğrafi konum tek basına yeterli değil. Bu sansın kullanılmasında kamunun rolü çok önemli. Kamunun, transferciliği geliştirecek yapılara yönlenmesi ve bütün gümrük kapılarının da iyileştirilmesi gerekiyor. Ülkemizde nakliyat tablosuna
bakıldığında çok da büyük olmayan bir nakliyat pastası ile karşılaşılıyor. Dağıtım, transfercilik ve depolama hizmetleri yüzde 70 oranında üretici ortaklıklar tarafından yerine getiriliyor.

Türkiye’de bulunan 25 milyarlık potansiyelin pazar haline gelebilmiş 3-3.55 milyar dolarlık kimsi da çok sayıda küçük ölçekli kuruluş tarafından paylaşılıyor. Türkiye’nin en büyük 70 nakliyat ortaklığına bakıldığında ise, yüzde 70-80’inin nakliye ve depolama, yüzde 50-60’inin depo içi, yüzde 35’inin kalite kontrol hizmetlerini ve yüzde 20’sinin ise hafif montaj işlemlerini gerçekleştirdiğini görüyoruz. Transfercilikte denizyolu transferciliğinin ağırlıkta olduğu görülüyor. Diş ticaretimizin miktar acısından yüzde 86,3’u denizyolu ile gerçekleştiriliyor. Bu ağırlığın ortaya koyduğu limanlardaki altyapı yetersizliği, faaliyete geçirilen özelleştirme sureci ile çözülmeye çalışılıyor. Ancak hâlihazırda bulunan gümrük mevzuatı ile 1 haftayı bulan aktarma sureleri, birkaç saatte gerçekleştirilebilecek aktarma surelerine karşılık sıkıntı yaratabiliyor. Öte yandan TCDD ise, nakliyat anlayışını benimseyerek eşya transferciliğini bolumun beklentileri yönünde düzenleyecek plan ve programların çalışmalarını sürdürüyor. 2005 yılı Nisan ayında yayınlanan devlet demiryollarını özel bolüme ait trenlere açan yönetmelik ve sanayi bölgelerine kılcal ağlarla demiryolu getirilmesine yönelik proje bunlardan bazıları. Eşya transferciliginda diş ticaretimizde karayolu yüzde 11,3’luk bir orana sahip. Değer acısından yüzde 36,1’lik bir oranı olan karayolu transferciligindan yeni transfer yönetmeliği yetki belgeleri ile ilgili birçok düzenleme yaparken eşya taşıyıcıları için sıkıntı yaratıyor. Tepkiye sebep ise yönetmeliğin zorunlu kıldığı yetki belgeleri için aranan yüksek mali koşullar. Hava yük bölümünün ise istenilen düzeyde olduğunu söylemek güç. Atatürk Hava Limanı yakınına bir “Hava yük Koyu” kurulması yönünde yapılan girişimler kabul görmüş olmasına karsın başlatılmış bir çalışma bulunmuyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder